• Πράσινο και μαύρο τσάι: τι προσφέρουν στην υγεία μας;

    Πράσινο και μαύρο τσάι: τι προσφέρουν στην υγεία μας;

    Τόσο το μαύρο όσο και το πράσινο τσάι προέρχονται από το ίδιο φυτό. Ωστόσο, ενώ τα φύλλα του πράσινου τσαγιού υποβάλλονται σε ελάχιστη επεξεργασία, το μαύρο τσάι έχει περάσει από μια διαδικασία που ονομάζεται ζύμωση. Το θετικό είναι ότι και τα δύο είδη τσαγιού έχουν να προσφέρουν σημαντικά οφέλη για την υγεία μας!

    Αντιοξειδωτικά

    Το μαύρο και το πράσινο τσάι έχουν σημαντική περιεκτικότητα σε φλαβονοειδή, μία ομάδα φυτικών ουσιών της οικογένειας των πολυφαινολών. Η αποτοξινωτική δράση αυτών των ουσιών προστατεύει τα κύτταρα από τις ελεύθερες ρίζες, τη ζημιά που μπορεί να οδηγήσει σε θρόμβους, αρτηριοσκλήρυνση και καρκίνο. Έρευνες έδειξαν ότι και οι δύο τύποι τσαγιού μπλοκάρουν βλάβες στο DNA που σχετίζονται με τον καπνό και άλλες τοξικές χημικές ουσίες.

    Προστασία από τον Καρκίνο

    Το πράσινο τσάι “κερδίζει” το μαύρο τσάι, όταν πρόκειται για οφέλη που καταπολεμούν τον καρκίνο, καθώς αποτελεί πλούσια πηγή τεσσάρων κατεχινών. Ειδικά ένας τύπος κατεχίνης, που ονομάζεται επιγαλλοκατεχίνη ή EGCG, ρυθμίζει τη δραστηριότητα των γονιδίων σε καρκινικά κύτταρα και θα μπορούσε να καταπολεμήσει την ανάπτυξη του καρκίνου. Μια μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό “Τοξικολογία και Εφαρμοσμένη Φαρμακολογία” το 2013, διαπίστωσε ότι η EGCG καταστρέφει τα καρκινικά κύτταρα στην περίπτωση καρκίνου του δέρματος. Μια άλλη μελέτη (τ. Νοεμβρίου 2013 του “Oncology Letters”) διαπίστωσε ότι η EGCG έχει παρόμοια επίδραση στην περίπτωση καρκίνου του παχέος εντέρου. Η μελέτη διαπίστωσε επίσης ότι η EGCG αδρανοποιεί γονίδια που χρειάζονται για τη μετάσταση του καρκίνου του παχέος εντέρου, που σημαίνει ότι η EGCG στο πράσινο τσάι ενδέχεται να καταπολεμεί την εξάπλωση του καρκίνου.

    Περιεκτικότητα σε Φθόριο

    Λόγω του φθορίου που περιέχουν, το μαύρο και το πράσινο τσάι είναι καλοί σύμμαχοι της υγείας των οστών και των δοντιών μας. Η κατανάλωση φθορίου βοηθά να σκληρύνουν τα δόντια μας και αποτρέπει την τερηδόνα. Το μαύρο τσάι περιέχει 0,2-0,5 mg φθορίου ανά φλιτζάνι, ενώ το πράσινο τσάι 0,3-0,4 mg.

    Καρδιαγγειακά Οφέλη

    Τόσο το μαύρο όσο και το πράσινο τσάι προσφέρουν καρδιαγγειακά οφέλη. Η EGCG, που είναι άφθονη στο πράσινο τσάι, προάγει την αυτοφαγία –μια φυσιολογική διαδικασία που προστατεύει τα κύτταρά σας από το άγχος– σύμφωνα με μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο “Journal of Biological Chemistry” το 2013. Το πράσινο τσάι βοηθά επίσης στον έλεγχο των επιπέδων χοληστερόλης στο αίμα σας, ενισχύοντας την ποσότητα της επωφελούς χοληστερίνης στο αίμα σας, μειώνοντας παράλληλα την ποσότητα της επιβλαβούς. Ωστόσο, και το μαύρο τσάι προσφέρει κάποια οφέλη: πίνοντάς το, βελτιώνεται η λειτουργία των αιμοφόρων αγγείων αν κάποιος έχει στεφανιαία νόσο.

    Περιεκτικότητα Σε Καφεΐνη

    Το μαύρο και το πράσινο τσάι διαφέρουν στην περιεκτικότητα που έχουν σε καφεΐνη. Το πράσινο τσάι περιέχει μεταξύ 9 και 50 mg καφεΐνης ανά φλιτζάνι, ενώ το μαύρο τσάι προσφέρει 42 με 72 χιλιοστόγραμμα, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Linus Pauling. Η καφεΐνη μπορεί να αυξήσει προσωρινά την πνευματική εγρήγορσή σας, προάγει την παραγωγικότητα και ίσως ακόμη και να βοηθάει στην απώλεια βάρους. Η καφεΐνη μπορεί επίσης να σας κρατήσει ξύπνιους το βράδυ, ειδικά αν καταναλώνετε πάρα πολύ – για παράδειγμα, αν πίνετε πολλά φλιτζάνια τσάι την ημέρα. Το Πανεπιστήμιο του Maryland Medical Center συνιστά να περιορίσουμε την κατανάλωση τσαγιού στα 5 φλιτζάνια καθημερινά, και, αν θέλουμε να μειώσουμε την κατανάλωση καφεΐνης, να επιλέξουμε το πράσινο τσάι αντί του μαύρου.

    via livostrong.com/ webmd.com